El documental francès “Exil-sur-scène”, guanyador del Festival Clam

0
247

YLÈNIA MORROS.- El documental francès ‘Exil-sur-scène’, dirigit per Marina Paugam i Jen Michel Rodrigo, i el curtmetratge ‘La invitación-Sleepower’, de la catalana Susana Casares, han estat els guanyadors del 14è Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, el CLAM, que s’ha clausurat aquest diumenge a Navarcles.

Un dels grans guardonats del certamen ha estat el llargmetratge ‘Apricot Groves’, dirigit per Pouria Heidary, premi especial del jurat i premi del públic, que tracta de les diferències culturals, religioses i socials que es troba Aram, un jove armeni de l’Iran que emigra als Estats Units. Pel que fa als curtmetratges, el premi especial del jurat ha estat per ‘Sheroes’, de Carlos Caro Martín, i el públic ha destacat ‘Sin Preguntas’, de José Andrés López.

La cerimònia de clausura, dirigida pel director manresà Enric Llort, ha estat presentada per Pep Garcia i ha comptat amb l’actuació del Ballet Jove de Navarcles, dirigit per Loli Rubio, i el grup White Heaven. La cloenda ha comptat amb els cineastes catalans David Victori i Judith Culell que han lliurat els premis juntament amb Serafí Vallecillos, director del CLAM.

Victori i Culell han destacat la feina dels organitzadors del festival i han reconegut la importància dels “herois de la salut”.

L’edició d’enguany ha estat marcada pel cinema social i salut, un binomi que es reflecteix a la imatge del cartell, que combina els dos conceptes. Així, del 27 d’abril al 7 de maig, el festival ha projectat una quarantena de films, entre curtmetratges i llargmetratges, d’un total de 21 països sota la temàtica dels “Herois de la salut”. Alba Garcia és veïna de Navarcles.

La 14a edició ha estat marcada, sobretot, pels canvis. L’organització va fer un pas endavant a l’obrir el festival a tota la comarca. Serafí Vallecillos assegurava a Ona Bages que “el CLAM ha madurat i és hora de començar una nova etapa”. Així, després de tretze anys, el certamen s’expandeix i canvia d’ubicació: ara ja no es celebra exclusivament a Navarcles sinó que compta amb dues noves seus, una d’estàtica a Manresa, a la Plana de l’Om; i una d’itinerant a Navàs, que variarà cada any per pobles de la Catalunya Central.

La Marta és veïna de Navàs i la Mònica de Manresa. Les dues han gaudit del festival i expliquen la seva visió.

El canvi d’ubicació també ha comportat canvis en l’àmbit tècnic. Des del CLAM, asseguren que això ha comportat duplicar el material i augmentat el personal tècnic implicar. Carles Serrano, tècnic de llums, destaca que han innovat “donant protagonisme a les cerimònies creant un cel de bombetes i pels films s’ha utilitzat el color corporatiu”.

El CLAM en XIFRES

Durant la clausura, Vallecillos ha assegurat que “el festival ha guanyat en extensió”. Les xifres ho avalen, ja que enguany han comptat amb 2.500 espectadors que durant 10 dies han assistit a les tres seus del CLAM. Entre la programació, hi ha hagut 20 activitats paral·leles, 21 ponents, 11 directors de cinema convidats. A més hi han col·laborat 23 entitats i quatre festivals, així com quatre escoles i un institut.

El Clam a més, ha reconegut la Fundació Arrels amb el premi Pere Casaldàliga a la solidaritat per la seva tasca d’ajuda i suport a “una entitat que durant 30 anys està donant suport a les persones sense llar”. Un guardó que forma part dels actes principals del festival i que reflexiona sobre la tasca solidària de l’entitat guanyadora.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here