La PAHC Bages denuncia l’Ajuntament de Sant Fruitós davant de la Síndica de Greuges per no permetre el padró d’una mare i la seva filla de dos anys. Una decisió que qualifiquen de “crueltat administrativa” i d’atac als drets humans elementals.
Es tracta d’una dona que fa 3 anys que viu al poble, en un pis ocupat, però que, segons diuen, lluiten per regularitzar la seva situació. Però, tot plegat es complica sense el padró i se’ls fa difícil poder accedir a l’escolarització i sanitat pública per la menor. Segons el comunicat de la plataforma, tant la mare com la seva filla estan sent excloses administrativament tot i l’arrelament que tenen ja al poble. La Marina és membre de la PAHC.
Segons la PAHC, negar-los el padró és condemnar-les a la invisibilitat,I subratllen que el padró és una obligació legal que l’Ajuntament ha de concedir sense excepcions. La PAHC recorda que la normativa vigent és clara: els ajuntaments tenen l’obligació d’empadronar totes les persones que resideixen al municipi, independentment de la seva situació administrativa o del tipus d’infrahabitatge on visquin.
La resposta de l’Ajuntament
I què en diu l’Ajuntament de tot plegat? També a través d’un comunicat rebutgen les acusacions de la PAHC i neguen que s’exclogui la família del poble.
L’Ajuntament deixa clar que Sant Fruitós de Bages disposa d’una ordenança municipal vigent que regula el padró d’habitants, d’acord amb la normativa estatal i autonòmica aplicable. Diuen, literalment, que “aquesta ordenança s’aplica de manera igualitària a totes les persones, sense cap tipus de discriminació”.
En el cas concret de la mare i la filla, diuen que per poder atorgar el padró, s’han de complir uns requisits concrets i que, en cas que no sigui així, no es poden fer excepcions perquè això “vulneraria la igualtat de tracte entre tots els veïns”. I afegeiexen que la menor de 2 anys s’està escolaritzant al poble, “fet que demostra que no se les vol excloure del poble”, diuen. Finalment, el consistori també ha volgut deixar clar i per escrit que els ajuntaments sovint es troben gestionant situacions derivades d’un marc normatiu sobre el qual no tenen capacitat de regulació.
La PAHC no s’ha conformat amb aquestes explicacions i han advertit que arribaran fins a on faci falta per regularitzar aquesta situació.
